تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
logo
اللغة
  • عربي
  • English
Login الرؤية الليلية
  • الإدارة العليا
    • مكتب مدير الجامعة
    • نشأة الجامعة
    • الرؤية والرسالة والأهداف
    • الهيكل الإداري
  • الوكالات
    • وكالة الجامعة
    • وكالة الشؤون التعليمية والاكاديمية
    • وكالة التطوير والجودة
    • وكالة الدراسات العليا والبحث العلمي
    • وكالة الجامعة للفروع
    • وكالة الجامعة لشؤون الطالبات
  • العمادات
    • عمادة شؤون القبول والتسجيل
    • عمادة السنة التحضيرية
    • عمادة البحث العلمي
    • عمادة التطوير والجودة
    • عمادة الدراسات العليا
    • عمادة الموارد البشرية
    • عمادة تقنية المعلومات والتعليم عن بعد
    • عمادة شؤون المكتبات
    • عمادة خدمة المجتمع والتعليم المستمر
    • عمادة شؤون الطلاب
    • معهد البحوث والخدمات الاستشارية
  • المركز الإعلامي
    • مركز الأخبار
    • الملف الصحفي
    • المطبوعات
    • صحيفة جامعتي
    • ألبوم الصور
    • ألبوم الفيديوهات
    • الفعاليات
  • مبادرات ومراكز
    • مركز المعلومات الإحصائية
    • حاضنة الأعمال
    • مركز الوثائق والمحفوظات
    • مركز تطوير التعليم الجامعي
    • المجلس العلمي
    • معرفة
  • المكتبة
    • مكتبات الجامعة
    • المكتبة الرقمية السعودية
  • القبول والتسجيل
اللغة
  • عربي
  • English

Social

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
موقع حكومي رسمي تابع لحكومة المملكة العربية السعودية
كيف تتحقق
روابط المواقع الالكترونية الرسمية السعودية تنتهي بـ edu.sa

جميع روابط المواقع الرسمية التعليمية في المملكة العربية السعودية تنتهي بـ sch.sa أو edu.sa

المواقع الالكترونية الحكومية تستخدم بروتوكول HTTPS للتشفير و الأمان.

المواقع الالكترونية الآمنة في المملكة العربية السعودية تستخدم بروتوكول HTTPS للتشفير.

مسجل لدى هيئة الحكومة الرقمية برقم:

20250731655
الرئيسية

مواقع أعضاء هيئة التدريس

  • الموقع الرئيسي للجامعة
  • أعضاء هيئة التدريس
  • الخدمات الإلكترونية
    • خدمات الطلاب
    • خدمات أعضاء هيئة التدريس
    • خدمات الموظفين
    • خدمات الزوار
    • بوابة الخدمات الإلكترونية
  • اتصل بنا
    • نموذج التواصل
    • أرقام هامة
    • خرائط الوصول

مواقع أعضاء هيئة التدريس

كل ما تحتاجه من أستاذك… في مكان واحد

Breadcrumb

  1. الرئيسية
  2. /
  3. أعضاء هيئة التدريس
  4. /

د.انس عبدالباسط اديب عباس

PhD in Business Administration and Human Resources أستاذ مشارك كلية العلوم والدراسات الانسانية بالأفلاج
  • الأفلاج
  • 011-588-0366
  • a.abbas@psau.edu.sa
  • السيرة الذاتية
  • الأبحاث العلمية

المؤهلات العلمية

  • دكتوراه في إدارة الأعمال والموارد البشرية

الاهتمامات البحثية

  • تتجلى الإهتمامات البحثية في المجالات التالية :
  • • الموارد البشرية ومستقبلها المهني والأكاديمي.
  • • التخطيط الاستراتيجي والإدارة الاستراتيجية بالمنظور المعاصر.
  • • المسؤولية الإدارية وأخلاقيات العمل للقيادات الإدارية.
  • • المهارات الإدارية اللازمة للمدير القائد.
  • • ريادة الأعمال واتخاذ القرارات في ظل ظروف بيئية متغيرة.

مهام ومسؤوليات

  • - رئيس قسم إدارة الأعمال – كلية العلوم والدراسات الانسانية بالأفلاج - جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز (2017 - 2018 ) م. - مساعد العميد للتطوير والجودة بكلية الآداب والعلوم – جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز (2013 – 2016م). - مساعد العميد لشئون كلية المجتمع بكلية الآداب والعلوم بوادي الدواسر – جامعة الملك سعود (سابقاً) (209 – 2013م ). - رئيس قسم الإدارة المالية - كلية الآداب والعلوم بوادي الدواسر- جامعة الملك سعود (سابقاً) (2009 - 2013) م. - أستاذ إدارة الأعمال المشارك بكلية التجارة والاقتصاد ــ قسم إدارة الأعمال ــ جامعة الحديدة ( خمس سنوات ) 2004 – 2009م. - أستاذ إدارة الأعمال المساعد بكلية العلوم التطبيقية – قسم إدارة الأعمال – جامعة حضرموت للعلوم والتكنولوجيا ( ثلاث سنوات ) 2001- 2004م. - مقرر قسم إدارة الأعمال بكلية التجارة والاقتصاد بجامعة الحديدة. - أمين سر مجلس كلية التجارة والاقتصاد بجامعة الحديدة. - مشرف نادي ريادة الأعمال بكليات جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز في الأفلاج 2019م. - عضو مشارك في مراكز خدمة وتنمية المجتمع لبعض الجامعات والمراكز العلمية في المجالات الإدارية.

الأبحاث العلمية

  • Arab Journal of Administration
  • Volume 39 - First Issue - 2019
  • The Impact of the Awareness of Employees in Public Health Sector in Wadi Addawasir:
  • The Importance of the Application of Total Quality Management (TQM) Principles
  • For Achieving Goals «A Field Study»
  • Dr. Anas Abdulbaset Abbas
  • Business Administration Department
  • College of Science and Humanity Studies in Aflaj
  • Prince Sattam bin Abdulaziz University
  • ABSTRACT
  • The aim of the study is to assess the extent to which the employees of the public health sector in Wadi
  • Addawasir understand the importance of implementing the principles of Total Quality Management (TQM) in order to achieve the desired goals. The study also aims to evaluate the changes made by the hospital management to adopt the TQM approach in its work, and the application of TQM principles.
  • In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed to be distributed to a sample
  • that is consistent with the research community and judged by a group of experts in administrative and statistical sciences. The researcher used the Statistical Package for Social Sciences (S.P.S.S) to describe and analyze data.
  • The new scientific literature was studied in the field of study through digital and paper libraries, and was
  • made available from the internet sites, as well as the previous studies that were close to the field of study in the subject to benefit from and build on them.
  • The results of the study showed that there is a feeling of workers in the health sector in Wadi Addawasir
  • that there are theoretical and scientific plans to implement the principles of total quality, but lack activation and follow-up by the higher authorities. The weakness of the role of public relations in the field of study has also been reflected in the pressure of work on the part of hospital staff, and often by the beneficiaries of this sector.
  • The results of the study showed that the quality of the training and its effectiveness reflected positively on
  • the quality of medical services provided in the health sector in Wadi Addawasir. The effectiveness of the training leads to improving the quality of services provided by the general hospital and its health centers in general.
  • The study recommended the need to create a general atmosphere supportive of quality by decision makers
  • and service providers in all departments engaged in the provision of health services through the start of
  • the Division of Quality Assurance. And to work on the preparation of training and educational programs that illustrate the concepts of quality, and dissemination of culture among the workers in all sectors of health, and the creation of a department to monitor the quality of training and medical services in each hospital through the criteria and indicators required to implement the entry TQM. The study also recommended working on strengthening the relationship between health sectors and universities as research and academic institutions through benefiting researchers and postgraduate students and hosting experts to hold training courses, seminars and conferences in the field of quality of health services.
  •  
  • International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences
  • Influence of Informal Groups on Productivity: A Case Study on Philadelphia Pharmaceuticals Company
  • Dr. Anas Abdulbaset Abbas
  • Business Administration Department
  • College of Science and Humanity Studies in Aflaj
  • Prince Sattam bin Abdulaziz University
  • To Link this Article: http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v8-i7/4384 DOI: 10.6007/IJARBSS/v8-i7/4384
  • Received: 09 July 2018, Revised: 23 July 2018, Accepted: 29 July 2018
  • Published Online: 08 August 2018
  • In-Text Citation: (Abbas, 2018)
  • To Cite this Article: Abbas, A. A. (2018). Influence of Informal Groups on Productivity: A Case Study on Philadelphia Pharmaceuticals Company. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(7), 421–435.
  • Abstract:
  • In the contemporary context of human resource management, workplace performance is seen to have a greater impact on the productivity and sustainability of employees. Accordingly, one of the areas that have been noted to affect the workplace performance is inter-professional collaboration among the workers within companies. While much attention is given to the formal groups that affect the very context of productivity among the workers, little is known on the influence of the informal groups on workplace performance. This descriptive case study unveils some of the critical impact that engagement of workers in informal groups on their productivity. Instinctively, the analysis investigates 48 workers from Philadelphia Pharmaceuticals and uses both questionnaires and semi-structured interviews to collect the data. The results shows that out of the 48 participants investigated, 54.17% of them agrees that the informal groups enhances communication among the members while 27% noted that they find it easy to express their grievances in the informal setting. The results also confirmed that informal groups have no rules (52.08%) hence high sense of autonomy is expected in an informal setting. Lastly, approximately 61.42% of the participants agreed to the fact that informal groups have a positive effect on the productivity of the members of staff with keen attention creating a high level of motivation among them. Those who did not support this fact noted that joining these informal groups could lead to strikes that might impede the proper functionality of the organizational structure hence would reduce productivity. It is recommended from this analysis that companies should encourage the workers’ involvement in informal groups.
  •  
  • University Researcher Journal - Ibb University - Yemen Volume 34 - 2017 AD
  • Dr. Anas Abdulbaset Abbas
  • Business Administration Department
  • College of Science and Humanity Studies in Aflaj
  • Prince Sattam bin Abdulaziz University
  • ABSTRACT
  • Job satisfaction has become one of the success indicators in organizations, and it has always been very important because it has many effects that aim to improve the level of efficiency and effectiveness of development to reach the desired goals. The study aims to identify the level of career satisfaction for workers in colleges of Wadi Addewasir and Slayel. Salman bin Abdulaziz University about the factors causing dissatisfaction or lack of job satisfaction , as well as identify the most important characteristics of individual workers acting on the level of job satisfaction as one of the important organizations and influential in the community , in order to determine it and highlight the need to pay attention to human resource development through communication and ongoing training to hone capacity commensurate with the tasks entrusted to the workers. And working to find appropriate solutions to the drawbacks through the recommendations of the study, as well as maintaining the aspects that achieve a high level of satisfaction with the work on the promotion of the interests of the university and its environment.
  • To achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed and distributed to the research population sample. Inferential and descriptive statistics were used for the analysis of the sample data. For this purpose, the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software was used in order to know the orientations of the study sample and analyze their views.
  • The study results show an absence of the role of public relations in the corridors of the internal work which reflected negatively on the labor relations interfaces, as well as limiting the role of the immediate superiors and administrative leaders in colleges under study to follow up on things, job duties without activation of human relationships than weaker links individuals to their jobs.
  • The study recommended the need to give a more active role for human resources and improve the systems and procedures for promotions , through the use of experts in the maintenance of human resources to highlight these systems and how to employ the service of stability and career growth , and conduct advanced courses for workers in the affairs of employees and their managers to develop their ability to deal with human resources colleges , and take advantage of the performance appraisal forms to make them more attractive to upgrade and improve performance within a sound scientific basis , which helps to achieve career satisfaction.
  •  
  • The Impact of the Awareness of Employees in the Public Health Sector
  • in Wadialdawasir
  • For the importance of the application of Total Quality Management
  • (A field study)
  • Dr. Anas Abdulbaset Abbas
  • Business Administration Department
  • College of Science and Humanity Studies in Aflaj
  • Prince Sattam bin Abdulaziz University
  • ABSTRACT
  • The present study aims at diagnosing the extent of awareness among workers in the public health sector in Wadialdawasir for the importance of applying the principles of Total Quality Management in order to achieve the targeted goals. The study also aims to evaluate the changes carried out by the hospital administration to ensure Total Quality Management in their work. It is also to show the extent of the existence of a relationship between certain personality characteristics and the applications of the principles of total quality management.
  • To achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed to be distributed to a sample, relevant to the research community. The questionnaire will be a subject to validity and reliability by a group of experts in administrative and statistical sciences. The program; Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) will be used for the statistical analysis.
  • The researcher will cope with the modern scientific administrative literature in the field of study through digital and paper libraries, online sites, and the previous studies related to the field. The study is likely to come up with many important findings that will be useful in the advancement of performance through scientific application of the principles of total quality. The researcher will look forward for recommendations that will enhance the capabilities of workers in the health sector in Wadialdawasir, and to contribute to improving the efficiency of their performance in order to achieve the objectives of the organization and the community.
  • - كتب منهجية ومراجع علمية صادرة:
  • 1 ) إدارة الأعمال Business Administration ( أساسيات ومبادئ )
  • 2 ) العلوم السلوكية Behavioral Sciences ( السلوك التنظيمي في منظمات الأعمال)
  • 3 ) إدارة الموارد البشرية Human Resources Management
  • ( إدارة الأفراد ) Personal Management
  • 4 ) إدارة الأعمال وفق منظور حديث Business Administration
  • 5) تخطيط وتنمية القوى العاملة Manpower Planning & Development
  • 6 ) التسويق المعاصر Marketing Contemporary ( مشترك )
  • 7 ) مبادئ التسويق Principles of Marketing ( مشترك )
  • 8 ) الادارة الاستراتيجية : رؤية معاصرة Strategic Management

تواصل مع قيادات الجامعة

أبناءنا الطلاب والطالبات، يسعدنا التواصل معكم واستقبال استفساراتكم من خلال نظام تواصل

تواصل
  • معلومات تفيدك
    • دليل الجامعة
    • التقويم الأكاديمي
    • جامعات محلية ودولية
    • البيانات المفتوحة
  • خارطة البوابة
    • التوظيف
    • خريطة الموقع
    • مواقع ذات صلة
    • أسئلة متكررة
    • النسخة السابقة للبوابة
  • الأتمتة والتحول الرقمي
    • الدعم الفني للخدمات الإلكترونية
    • فريق البوابة الإلكترونية
    • تقنية المعلومات
  • السياسات والإجراءات
    • سياسات البوابة
    • المناقصات

إدارة العلاقات العامة والإعلام

  • للاتصال من داخل الجامعة 1200
  • للاتصال من خارج الجامعة 011-588-1200
  • البريد الإلكترونى pr@psau.edu.sa
  • لطلب خدمة وفتح بلاغ للأعطال ithelp.psau.edu.sa

© جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز 2022

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

تصميم وتطوير عمادة تقنية المعلومات والتعليم عن بعد